Javna Ustanova Dom Zdravlja Kantona Sarajevo

Search
Close this search box.

Javna Ustanova

Dom Zdravlja Kantona Sarajevo

Search
Close this search box.

Omladina – saobraćajne nesreće uzimaju danak

Novi izvještaj govori o tome da širom svijeta saobraćajne nesreće predstavljaju vodeći uzrok smrti tinejdžera od 15 do 19 godina života.

Prema tekstu koji je objavljen u izdanju medicinskog žurnala The Lancet od 21. aprila, saobraćajne nesreće su drugi po redu uzrok smrti djece od 10 do 14 godina starosti, kao i mladih od 20 do 24 godine starosti, te treći po redu uzrok smrti za djecu od 5 do 9 godina života.

“Kako dolazi do smanjenja broja infekcija, tako vidimo sve više smrtnih slučajeva od ozljeda širom svijeta, a saobraćajne nesreće predstavljaju glavni uzrok”, rekla je dr. Karen Sheehan, medicinski direktor odjela za prevenciju i istraživanje povreda u bolnici Children’s Memorial Hospital.

Sheehan je napomenula da je u Sjedinjenim Američkim Državama ukupni broj smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama smanjen uvođenjem zakona o korištenju sigurnosnih pojaseva, zaštitnih zračnih balona (air bags), sigurnijih automobila, boljih cesta i djelotvornijim kažnjavanjem osoba koje konzumiraju alkohol prije vožnje. Međutim, Sheehan je naglasila da su mladi još uvijek u najvećoj opasnosti jer su neiskusni, a naročito u situacijama u kojima je više tinejdžera u jednom autu.

Prema izvještaju Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), problem je gori u siromašnijim zemljama. Tokom 2002. godine, više od polovice 380,000 mladih osoba koje su poginule u saobraćajnim nesrećama živjelo je u Africi i Jugoistočnoj Aziji. Izvještaj WHO-a također govori da svake godine širom svijeta otprilike 1,2 miliona osoba svih starosnih dobi pogine u saobraćajnim nesrećama.

“Većina žrtava su mladići i dječaci. Muškarci mlađi do 25 godina gotovo su na trostruko većem riziku da će poginuti u saobraćajnoj nesreći u odnosu na žene iste starosne dobi,” piše The Lancet.

Pored uzrokovanja smrti i povreda, saobraćajne nesreće u siromašnim i srednje razvijenim zemljama koštaju od 65 milijardi do 100 milijardi dolara godišnje. Ovi troškovi uključuju i gubitak prihoda i opterećenje koje porodica trpi tokom brige o njenom povrijeđenom članu.

Mladi biciklisti, motociklisti i pješaci u siromašnijim zemljama na većem su riziku od smrti u nesrećama, pošto ceste u ovim zemljama nisu prilagođene uslovima u kojima ljudi, motori i automobili dijele isti prostor. Osim toga, zaštitna odjeća i oprema (kacige) rijetko se nose u ovim zemljama, istaknuto je u članku The Lancet-a. Mladi su također u opasnosti od vožnje u alkoholiziranom stanju, prebrze vožnje i neiskustva u vožnji. Neki od njih namjerno rizikuju radi dokazivanja pred prijateljima. Prema tome, bolje ceste, više biciklista i motociklista koji nose kacige, te bolji rad policije na sprečavanju vožnje u alkoholiziranom stranju, neke su od mjera koje bi smanjile broj smrtnih slučajeva i povreda uzrokovanih saobraćajnim nesrećama, navodi se u daljem tekstu.

Dr. Karen Sheehan također savjetuje da roditelji donesu pravila o vožnji zajedno sa svojim tinejdžerima. “Sjedite sa svojim tinejdžerima vozačima i istaknite neka pravila oko kojih se možete dogovoriti,” rekla je Sheehan. “Nije poenta u tome da oni ne voze, već da voze pažljivo.”

Izvori: Injury Free Coalition for Kids, Chicago; U.S. Centers for Disease Control and Prevention; The Lancet, 21. april 2007.