JAVNA USTANOVA DOM ZDRAVLJA

KANTONA SARAJEVO

PsiholoĆĄki aspekti za zdravstvene radnike

PsiholoĆĄki i psihosocijalni aspekti tijekom epidemije COVID-19

Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), 12. Mart 2020.

SZO i javnozdravstvene vlasti ĆĄirom svijeta djeluju protiv suzbijanja epidemije COVID-19. Međutim, ovo krizno vrijeme generira stres kod stanovniĆĄtva. Ove psiholoĆĄke aspekte razvio je Odjel za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti SZO kao poruke koje ciljaju na različite skupine kako bi pruĆŸile podrĆĄku psihičkoj i psihosocijalnoj dobrobiti tijekom epidemije COVID-19.

Zdravstveni radnici

Sasvim je normalno da se tako osjećate u trenutnoj situaciji. Stres i popratni osjećaji nikako nisu odraz toga da ne moĆŸete raditi svoj posao ili da ste slabi. Upravljanje psiholoĆĄkom i psihosocijalnom dobrobiti za to vrijeme je jednako vaĆŸno kao i upravljanje fizičkim zdravljem.

U ovome vremenu brinite o sebi. Isprobajte i koristite korisne strategije suočavanja kako biste osigurali dovoljno dugačak odmor i predah tokom rada ili između smjena, jedite dovoljno i jedite zdravu hranu, bavite se fizičkom aktivnoơću i ostanite u kontaktu s porodicom i prijateljima. Izbjegavajte koriĆĄtenje beskorisnih strategija suočavanja poput duhana, alkohola ili drugih droga. Dugoročno, to moĆŸe pogorĆĄati vaĆĄe mentalno i fizičko zdravlje. Ovo je jedinstven i neviđen scenarij za mnoge radnike, osobito ako nisu bili uključeni u slične situacije. Usprkos tome, koriĆĄtenje strategija koje ste prije koristili za upravljanje stresnim situacijama sada vam moĆŸe koristiti. Najvjerojatnije znate kako ukloniti stres te se ne biste trebali ustručavati biti psihički dobro. Ovo nije sprint, ovo je maraton.

NaĆŸalost, neki zdravstveni radnici mogu naići na izbjegavanje od strane porodice ili zajednice zbog stigme ili straha. To moĆŸe znatno oteĆŸati ionako zahtjevnu situaciju. Ako je moguće, ostanite povezani sa svojim bliĆŸnjima, a koriĆĄtenje digitalnih tehnologija jedan je od načina odrĆŸavanja kontakta. Obratite se kolegama, vaĆĄem direktoru ili drugim osobama od povjerenja za socijalnu podrĆĄku – kolege će moĆŸda imati slična iskustva kao i vi.

Koristite razumljive načine dijeljenja poruka osobama s intelektualnim, kognitivnim i psihosocijalnim poteơkoćama. Ako ste voditelj tima ili direktor zdravstvene ustanove, treba koristiti oblike komunikacije koji se ne oslanjaju samo na pisane informacije.

Znajte kako pruĆŸiti podrĆĄku osobama koje su zaraĆŸene COVID-19 i kako ih povezati s raspoloĆŸivim resursima. Ovo je posebno vaĆŸno za one kojima je potrebna psiholoĆĄka i psihosocijalna podrĆĄka. Stigma povezana sa psiholoĆĄkim problemima moĆŸe uzrokovati oklijevanje oko traĆŸenja podrĆĄke za psihički bolesne s COVID-19. Vodič za humanitarne intervencije Akcijskog plana SZO za mentalno zdravlje (mhGAP-HIG) uključuje kliničke smjernice za rjeĆĄavanje hitnih psihijatrijskih stanja i dizajniran je za upotrebu svim zdravstvenim radnicima.

Voditelji timova ili direktori zdravstvenih ustanova

Ako tokom ove situacije cijelo osoblje bude zaơtićeno od hroničnog stresa i loơeg psihičkog zdravlja, ono će imati veću sposobnost za obavljanje svojih uloga. Svakako imajte na umu da trenutna situacija neće nestati preko noći pa biste se trebali usredotočiti na dugoročnu radnu sposobnost, a ne na opetovane kratkoročne krizne situacije.

Svim zaposlenicima osigurajte dobru i kvalitetnu komunikaciju i tačne aĆŸurirane informacije. Rotirajte radnike s viĆĄe stresnih na manje stresne funkcije. Sparujte neiskusne radnike sa svojim iskusnijim kolegama. Prijateljski sustav pomaĆŸe pri pruĆŸanju podrĆĄke, praćenju stresa i jačanju sigurnosnih postupaka. Osigurajte da osoblje izvana u zajednicu ulazi u parovima. Inicirajte, ohrabrujte i pratite radne pauze. Provedite fleksibilni raspored za radnike koji su izravno ugroĆŸeni ili imaju člana obitelji koji je ugroĆŸen stresogenim događajem. Osigurajte dovoljno vremena kolegama koji će jedni drugima pruĆŸati socijalnu podrĆĄku.

Ako ste voditelj tima ili direktor zdravstvene ustanove, olakĆĄajte pristup i osigurajte da su zaposlenici svjesni gdje mogu pristupiti uslugama psiholoĆĄke i psihosocijalne podrĆĄke. Voditelji tima i direktor također se suočavaju sa sličnim stresorima kao i njihovo osoblje, a imaju i potencijalno dodatni pritisak u razini odgovornosti njihove pozicije. VaĆŸno je da gornje odredbe i strategije budu na snazi ​​i za radnike i za direktor i da direktori mogu biti originalan model strategije samopomoći za ublaĆŸavanje stresa.

Usmjeravajte prve dojavljivače, uključujući medicinske sestre, vozače hitne pomoći, volontere, učitelje i općinske čelnike kao i radnike na karantenskim mjestima, kako pruĆŸiti osnovnu emocionalnu i praktičnu podrĆĄku zahvaćenim osobama koristeći psiholoĆĄku prvu pomoć.

Upravljajte hitnim psihičkim i neuroloĆĄkim smetnjama (npr. delirij, psihoza, jaka anksioznost ili depresija) unutar hitnih ili općih zdravstvenih ustanova. Na ove lokacije moĆŸda treba rasporediti odgovarajuće educirano i kvalificirano osoblje, treba povećati kapacitete opće zdravstvene zaĆĄtite u psiholoĆĄkoj i psihosocijalnoj podrĆĄci.

Osigurajte dostupnost osnovnih, generičkih psihotropnih lijekova na svim razinama zdravstvene zaĆĄtite. Osobe koje ĆŸive s teĆĄkim psihičkim poremećajima ili epilepsijom trebat će kontinuirani pristup svojim lijekovima, a nagli prekid treba izbjegavati.

SamozaĆĄtita za sve odrasle

Znati da prepoznate svoje emocionalne reakcije i poteĆĄkoće koje moĆŸete imati

– Znati pratiti svoje fizičke i emocionalne reakcije;

– Zapamtite da niste sami, nego dio jednog sistema i u organizaciji koja moĆŸe dati podrĆĄku i pomoć, emocionalno i psiholoĆĄki;

– Razgovarajte o kritičnim događajima jer se tako oslobađate emocionalne napetosti;

– PoĆĄtujte emocionalne reakcije drugih, čak i kad su potpuno različite i teĆĄko ih je razumjeti sa vaĆĄeg glediĆĄta;

– ZaĆĄtitite svoju emocionalnu ravnoteĆŸu pristupom ponuđenim sistemima podrĆĄke;

– Ograničite upotrebu medija na jedan kraći period tokom dana. IzloĆŸeni ljudi imaju prirodnu potrebu da daju smisao onome ĆĄto se dogodilo i za to provode puno vremena u potrazi za informacijama, međutim, morate se zaĆĄtititi od pretjeranog izlaganja.

– Dajte prednost izvorima informacija, posebice sluĆŸbenim kanalima poput Ministarstva Zdravlja

– Ne zaboravite da pozitivan stav pomaĆŸe vama i zajednici.

PODIJELI OVAJ ČLANAK

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print