PsiholoĆĄki i psihosocijalni aspekti tijekom epidemije COVID-19
Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), 12. Mart 2020.
SZO i javnozdravstvene vlasti ĆĄirom svijeta djeluju protiv suzbijanja epidemije COVID-19. MeÄutim, ovo krizno vrijeme generira stres kod stanovniĆĄtva. Ove psiholoĆĄke aspekte razvio je Odjel za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti SZO kao poruke koje ciljaju na razliÄite skupine kako bi pruĆŸile podrĆĄku psihiÄkoj i psihosocijalnoj dobrobiti tijekom epidemije COVID-19.
Zdravstveni radnici
Sasvim je normalno da se tako osjeÄate u trenutnoj situaciji. Stres i popratni osjeÄaji nikako nisu odraz toga da ne moĆŸete raditi svoj posao ili da ste slabi. Upravljanje psiholoĆĄkom i psihosocijalnom dobrobiti za to vrijeme je jednako vaĆŸno kao i upravljanje fiziÄkim zdravljem.
U ovome vremenu brinite o sebi. Isprobajte i koristite korisne strategije suoÄavanja kako biste osigurali dovoljno dugaÄak odmor i predah tokom rada ili izmeÄu smjena, jedite dovoljno i jedite zdravu hranu, bavite se fiziÄkom aktivnoĆĄÄu i ostanite u kontaktu s porodicom i prijateljima. Izbjegavajte koriĆĄtenje beskorisnih strategija suoÄavanja poput duhana, alkohola ili drugih droga. DugoroÄno, to moĆŸe pogorĆĄati vaĆĄe mentalno i fiziÄko zdravlje. Ovo je jedinstven i neviÄen scenarij za mnoge radnike, osobito ako nisu bili ukljuÄeni u sliÄne situacije. Usprkos tome, koriĆĄtenje strategija koje ste prije koristili za upravljanje stresnim situacijama sada vam moĆŸe koristiti. Najvjerojatnije znate kako ukloniti stres te se ne biste trebali ustruÄavati biti psihiÄki dobro. Ovo nije sprint, ovo je maraton.
NaĆŸalost, neki zdravstveni radnici mogu naiÄi na izbjegavanje od strane porodice ili zajednice zbog stigme ili straha. To moĆŸe znatno oteĆŸati ionako zahtjevnu situaciju. Ako je moguÄe, ostanite povezani sa svojim bliĆŸnjima, a koriĆĄtenje digitalnih tehnologija jedan je od naÄina odrĆŸavanja kontakta. Obratite se kolegama, vaĆĄem direktoru ili drugim osobama od povjerenja za socijalnu podrĆĄku â kolege Äe moĆŸda imati sliÄna iskustva kao i vi.
Koristite razumljive naÄine dijeljenja poruka osobama s intelektualnim, kognitivnim i psihosocijalnim poteĆĄkoÄama. Ako ste voditelj tima ili direktor zdravstvene ustanove, treba koristiti oblike komunikacije koji se ne oslanjaju samo na pisane informacije.
Znajte kako pruĆŸiti podrĆĄku osobama koje su zaraĆŸene COVID-19 i kako ih povezati s raspoloĆŸivim resursima. Ovo je posebno vaĆŸno za one kojima je potrebna psiholoĆĄka i psihosocijalna podrĆĄka. Stigma povezana sa psiholoĆĄkim problemima moĆŸe uzrokovati oklijevanje oko traĆŸenja podrĆĄke za psihiÄki bolesne s COVID-19. VodiÄ za humanitarne intervencije Akcijskog plana SZO za mentalno zdravlje (mhGAP-HIG) ukljuÄuje kliniÄke smjernice za rjeĆĄavanje hitnih psihijatrijskih stanja i dizajniran je za upotrebu svim zdravstvenim radnicima.
Voditelji timova ili direktori zdravstvenih ustanova
Ako tokom ove situacije cijelo osoblje bude zaĆĄtiÄeno od hroniÄnog stresa i loĆĄeg psihiÄkog zdravlja, ono Äe imati veÄu sposobnost za obavljanje svojih uloga. Svakako imajte na umu da trenutna situacija neÄe nestati preko noÄi pa biste se trebali usredotoÄiti na dugoroÄnu radnu sposobnost, a ne na opetovane kratkoroÄne krizne situacije.
Svim zaposlenicima osigurajte dobru i kvalitetnu komunikaciju i taÄne aĆŸurirane informacije. Rotirajte radnike s viĆĄe stresnih na manje stresne funkcije. Sparujte neiskusne radnike sa svojim iskusnijim kolegama. Prijateljski sustav pomaĆŸe pri pruĆŸanju podrĆĄke, praÄenju stresa i jaÄanju sigurnosnih postupaka. Osigurajte da osoblje izvana u zajednicu ulazi u parovima. Inicirajte, ohrabrujte i pratite radne pauze. Provedite fleksibilni raspored za radnike koji su izravno ugroĆŸeni ili imaju Älana obitelji koji je ugroĆŸen stresogenim dogaÄajem. Osigurajte dovoljno vremena kolegama koji Äe jedni drugima pruĆŸati socijalnu podrĆĄku.
Ako ste voditelj tima ili direktor zdravstvene ustanove, olakĆĄajte pristup i osigurajte da su zaposlenici svjesni gdje mogu pristupiti uslugama psiholoĆĄke i psihosocijalne podrĆĄke. Voditelji tima i direktor takoÄer se suoÄavaju sa sliÄnim stresorima kao i njihovo osoblje, a imaju i potencijalno dodatni pritisak u razini odgovornosti njihove pozicije. VaĆŸno je da gornje odredbe i strategije budu na snazi ââi za radnike i za direktor i da direktori mogu biti originalan model strategije samopomoÄi za ublaĆŸavanje stresa.
Usmjeravajte prve dojavljivaÄe, ukljuÄujuÄi medicinske sestre, vozaÄe hitne pomoÄi, volontere, uÄitelje i opÄinske Äelnike kao i radnike na karantenskim mjestima, kako pruĆŸiti osnovnu emocionalnu i praktiÄnu podrĆĄku zahvaÄenim osobama koristeÄi psiholoĆĄku prvu pomoÄ.
Upravljajte hitnim psihiÄkim i neuroloĆĄkim smetnjama (npr. delirij, psihoza, jaka anksioznost ili depresija) unutar hitnih ili opÄih zdravstvenih ustanova. Na ove lokacije moĆŸda treba rasporediti odgovarajuÄe educirano i kvalificirano osoblje, treba poveÄati kapacitete opÄe zdravstvene zaĆĄtite u psiholoĆĄkoj i psihosocijalnoj podrĆĄci.
Osigurajte dostupnost osnovnih, generiÄkih psihotropnih lijekova na svim razinama zdravstvene zaĆĄtite. Osobe koje ĆŸive s teĆĄkim psihiÄkim poremeÄajima ili epilepsijom trebat Äe kontinuirani pristup svojim lijekovima, a nagli prekid treba izbjegavati.
SamozaĆĄtita za sve odrasle
Znati da prepoznate svoje emocionalne reakcije i poteĆĄkoÄe koje moĆŸete imati
– Znati pratiti svoje fiziÄke i emocionalne reakcije;
– Zapamtite da niste sami, nego dio jednog sistema i u organizaciji koja moĆŸe dati podrĆĄku i pomoÄ, emocionalno i psiholoĆĄki;
– Razgovarajte o kritiÄnim dogaÄajima jer se tako oslobaÄate emocionalne napetosti;
– PoĆĄtujte emocionalne reakcije drugih, Äak i kad su potpuno razliÄite i teĆĄko ih je razumjeti sa vaĆĄeg glediĆĄta;
– ZaĆĄtitite svoju emocionalnu ravnoteĆŸu pristupom ponuÄenim sistemima podrĆĄke;
– OgraniÄite upotrebu medija na jedan kraÄi period tokom dana. IzloĆŸeni ljudi imaju prirodnu potrebu da daju smisao onome ĆĄto se dogodilo i za to provode puno vremena u potrazi za informacijama, meÄutim, morate se zaĆĄtititi od pretjeranog izlaganja.
– Dajte prednost izvorima informacija, posebice sluĆŸbenim kanalima poput Ministarstva Zdravlja
– Ne zaboravite da pozitivan stav pomaĆŸe vama i zajednici.